Se, millä on arvoa...

Maailmankuulu asekauppias Pilaf asuu tässä kaupassa. Hän takoo parhaat miekat ja aseet koko maailmassa.
Avatar
Piisamirotta
Nibi
Nibi
Viestit: 742
Liittynyt: 09 Touko 2015, 18:22

Se, millä on arvoa...

Viesti: # 4765Viesti Piisamirotta »

Susan ja Ahana olivat lähteneet talosta. He valitsivat reitin, jolla ei koskaan ollut juuri ihmisiä, joten mahdollisimman vähän ihmisiä kuuli heidän keskusteluaan, ei sillä, että mikään siitä olisi ollut salassapidettävää. Susan nimittäin ei suostunut paljastamaan mitään tärkeää ennen kuin he saapuisivat GSG.hen. ”Kerron sinulle kyllä melkein kaiken, tarkemmin sanottuna kaiken minkä voin, kun pääsemme tapaamaan Kichigaita”, nainen sanoi, mutta hän halusi puhua muustakin. Hän varmisti, ettei lähistöllä ollut kiinnostuneita korvia ja sanoi sitten: ”Puhutaan tästä myöhemmin tarkemmin, mutta haluan sinun adoptoivan Akainen”, Susan sanoi. Hänen naurettava, suorasukainen ja suoraan sanottuna töykeä tapansa puhua ei ollut kadonnut yhtään mihinkään, vaikka hänestä olikin tullut äiti ja hän oli kokenut kaikenlaista. Ahana vastasi poikatyttömäiseen tapaansa: ”Minulla on tarpeeksi tekemistä tyttären kanssa, joka kapinoi minua vastaan ja pojan kanssa, joka liikkuu kuin tuuli. Joudun pitämään häntä joskus hiekkakahleissa, ettei hän karkaa aavikolle tai muihin maihin.” Naiset olivat heti sotajalalla omista syistään. Kumallakin oli hyvä syy omalle mielipiteelleen, mutta perustelut saivat odottaa GSG.hen pääsemiseen asti. Hetken kuluttua Ahana kysyi: ”Miksi menemme kiertotietä, emmekä suoraan?” Susanin ilme oli vakava. ”Minun on käytävä ensin tapaamassa Pilafia. On eräs asia, joka hänen pitää nähdä”, Susan sanoi heidän jatkaessaan kohti sepän pajaa. ”Miksi olet palannut kylään ja missä se metallimies on, joka kanssasi oli?”, Ahana kysyi, sillä hän ei oikein pitänyt hiljaisuudesta. ”Selitän kyllä, kun pääsemme GSG.hen. Rauhoitu nyt ja seuraa”, Susan sanoi, kun he pääsivät sepän pajalle.

Nukketeeri ja hiekan käyttäjä saapuivat pajalle, joka luonnollisesti oli samaan aikaan kauppa. Susan asteli sisään melko koppavasti ja hän kutsui jotain käteensä. Ahana näki, että se oli paperilappu, joka oli taiteltu ja sinetöity. ”Sinäkö taas? Mitä haluat?”, kysyi Pilaf, joka oli aikanaan niin tottunut Susanin vierailuihin GSG.n asioissa, että hän alkoi jo kyllästyä, sillä hän uskoi vakaasti, että Susan veti häntä höplästä hinnoissa ja etunut kaupoissa paljon enemmän kuin hän. Susan oli ollut hyvin kauan poissa, mutta tälle sepälle se oli pieni aika, kun kyseessä oli tämän naisen kaltainen henkilö. Susan heitti melko töykeästi paperin kohti Pilafia, joka otti sen kiinni ilmasta. ”Mikä tämä on tyttönen?”, mies kysyi tajuten heti, että Susan ei ollut ikääntynyt yhtään, ellei jopa nuorentunut sitten viimenäkemän. Seppä ei ruvennut miettimään tarkemmin, mutta hän kyllä varmasti ymmärsi takaraivossaan sen, mitä oli tapahtunut. ”Se on maksu kaikesta, mitä olen GSG.n puolesta sinulle velkaa”, Susan sanoi ja jäi katsomaan, kun seppä avasi lapun. ”Vai niin, vai niin. Lappu maksuna. Saa luvan olla salasana pankkiholviisi”, seppä sanoi. Hän ei ikinä unohtanut velkoja, kukaan kunnon kauppias ei unohda niitä. Hän avasi lapun ja tuijotti siinä olevaa tekstiä. Miehen silmät luultavasti avautuivat enemmän kuin vuosikausiin. ”Onko tämä vitsi?”, mies kysyi nostamatta katsettaan lapusta. ”Ei. Ei kuitenkaan ole minun asiani miten saat sen toimimaan, mutta se on totta”, Susan sanoi ja hänen kasvoilleen tuli pieni hymynkare. ”Olet ovela Susan Shakespeare. Käytät hyväksesi sitä, että en voi muistaa ulkoa kaikkea, jos hylkään tämän ja vaadin kaiken rahana, menetän tämän ikuisiksi ajoiksi. Hyvä on. Hyväksyn tämän kaikista menneistä veloistasi ja GSG.n veloista, mutta tulevaisuuden velkoja tämä ei anna anteeksi”, vanhus sanoi ja Susan vastasi melko itsevarmasti: ”En tule itse käyttämään sitä resurssien takia, mutta GSG ei tule enää ikinä olemaan sinulle velkaa. Asiani tuli hoidettua, minulla ei ollut muuta. Suosittelen laittamaan sen johonkin piiloon, ettei sitä varasteta. Toki me olemme ainoat, jotka tietävät sen olemassaolosta täällä, mutta tässä maailmassa on monia eri kykyjä, joiden avulla voi saada tietoa. Siksi en suosittele, että opettelet sitä ikinä ulkoa.” Pilaf piti lappua kunnolla kädessään kiinni. ”Olet tullut paremmaksi kaupantekijäksi, mutta et taida tulla tähän puotiin enää veikkaan”, Pilaf sanoi ja Susan kääntyi lähteäkseen. ”Sanotaan näin: jos tulen, jotain erittäin kamalaa on tapahtunut maailmalle”, nukketeeri sanoi ja hänen mennessään Pilaf poltti GSG.n velkakirjat ja muistiinpanonsa Susanin omista veloista. Sitten hän siirtyi pohtimaan mitä hän tekisi tällä tiedolla.

”Mitä se lappu sisälsi?”, kysyi Ahana, jota Pilafin käytös alkoi kiinnostaa. ”Kaavan. Hyvin pitkän kaavan, jonka jokainen aseentekijä tunnistaa. Aseiden tekijöillä ja matematiikoilla on sama piirre: he tietävät katsomalla kaavaa onko siinä järkeä”, Susan sanoi heidän jatkaessaan kohti GSG.tä. ”Eli se on ohje aseen tekemiseen vai?”, kysyi Sabaku edelleen melko kiinnostuneena. ”Ei. Se on ohje, joka omaa tavallaan saman lopputuloksen, mutta monella muuttujalla”, Susan sanoi ja Ahana tuijotti tätä kuin hullua. ”Luuletko, että ymmärrän tuosta siansaksasta yhtään mitään?”, nainen kysyi ja Susan ymmärsi heti, että oli puhunut omaa kieltään. ”Hyvä on, minä selitän. Ajattele kakkua, josta yhtä tai kahta ainesosaa muuttamalla saat aivan erilaisen kakun. Tässä kaavassa muutetaan muutamaa kohtaa riippuen aseen tyylistä ja valmistustavasta. Kaava luottaa sepän kykyyn valmistaa ase tai muu esine. Kaava ei koske pelkästään aineita, joista esine valmistetaan, vaan myös ominaisuuksia. Se on pitkä ja monimutkainen”, Susan selitti, mutta Sabaku ei ollut tyytyväinen. ”Noh tuon sentään ymmärtää, mutta mitä tarkoitit saamisella toimimaan?”, Ahana kysyi. ”Kaava sisältää tarvittavat tiedot, mutta seppä tietää aineet. Esimerkiksi joitain aineita joutuu kuumentamaan juuri oikealla tavalla ja juuri oikeissa lämpötiloissa. Ei ole olemassa yhtään tiedettyä yhdistettä, jonka avulla saadaan esimerkiksi yhtä suuri lämpö kuin mitä maailman voimakkaimmassa tulijutsussa on. Ymmärrätkö mitä ajan takaa?”, Susan kysyi. ”Jotta Pilaf voi käyttää kaavaa, hän tarvitsee muiden apua. Annoit hänelle siis jotain, joka maksaa itsensä takaisin lopussa”, Ahana päätteli. ”Aivan. Mainokset toimivat hieman samalla tavalla. Niistä ei saa suoraan mitään, mutta ne tuovat ihmisiä ostamaan ja levittävät tietoa. Se, että sata ihmistä ei ole jossain kiinnostunut tuotteesta, ei tarkoita, etteikö kaksisataa jossain muualla olisi kiinnostunut siitä. Kaava helpottaa lisäksi todella paljon hänen työtään. Se ei missään nimessä vanhanaikaista aseentekotapoja tai muuta. Ajattele käsimerkkejä. Niitä on vain rajattu määrä, mutta tekemällä yhdistelmiä voidaan luoda eri jutsuja. Kaava toimii hieman samaan tapaan, mutta ei silti täysin, se on monimutkaisempi ja käytännöllinen vain sepille”, Susan selitti. ”Mikset tee siitä sitten julkista. Sehän ratkaisisi GSG.n ongelmat ja auttaisi maailmaa kehittymään”, Ahana tivasi. ”Koska se johtaisi rahanarvon laskuun ja taloudelliseen katastrofiin. Pilaf on maailman paras seppä, parempi kuin minä, vaikka olenkin hyvä. Monopoli ei ole aina hyvä asia, mutta olen huomannut, että kun jokin on harvinaista, sen arvo on suurempi. Valtiot tekevät tätä monien asioiden kanssa. Timantit ovat yksi esimerkki. Ne eivät ole harvinaisia. Ei niitä ole kuin hiekanjyviä, mutta niitä on hyvin paljon. Pitämällä vain tietty määrä timantteja kierrossa ja hiottuna niiden arvo ei laske. Ehkä parempi vertaus on älykkyys. Ajattele, jos joku lääkintäninja kehittäisi seeruumin, joka nostaisi kaikkien sen ottajien älykkyyttä. Kuulostaa kauniilta, mutta seuraukset eivät olisi mieluisat, kun asiaa alkaa miettimään”, Susan selitti edelleen. Ahana ymmärsi tämän selityksen täysin, eikä viitsinyt kysellä enempää. Seuraavaksi Susan olisi varmaan alkanut selittää avaruudesta. Kaksikko jatkoi matkaa GSG.tä kohti sillä aikaa, kun Pilaf pähkäili kaavan kanssa omassa kaupassaan.


”Mistä sinä oikein löysit tuon kaavan?”, Ahana kysyi. Hän oli alkanut epäileväiseksi. ”Olen tällä hetkellä kolmen alan nero. Yhdistämällä noita kolmea alaa loin tuon kaavan. Se on yksinkertainen selitys. Monimutkainen menee yli älykkyytesi. Anteeksi vain. Annan esimerkiksi Jintonin. Se kykenee yhdistämään kolmea elementtiä ja on oikeastaan kehittynyt verilinja. Saamani tietojen mukaan se yhdistää tulta, tuulta ja maata. Olemalla mestari yhdessä näistä elementeistä, olet kiistaton mestari siinä yhdessä alueessa. Vaikka kuinka yrittäisit, et ikinä tule tuulta tutkimalla oppimaan Jintonia. Silti. Jinton voidaan opettaa henkilölle, joka kykenee käyttämään noita kolmea elementtiä. Ajattele Pilafia esimerkiksi tuulen mestarina, jolla ei ole maa tai tuli chakraelementtejä. Hän osaa kyllä tehdä Jinton tekniikoita, kaava on sen hänelle opettanut, mutta hän tarvitsee kaksi elementtiä, joita hänellä ei ole. Hän maksaa saadakseen ne elementit hetkellisesti ja käyttää Jintonia yhteen hyökkäykseen. Hyökkäyksellä on seuraukset, mutta elementit ovat sen jälkeen poissa ja hän joutuu maksamaan uudestaan niistä. Näin raha pyörii. Nyt ajattele minua: ajattele, että minulla on nuo kaikki elementit ja tieto miten jutsu tehdään, muttei chakraa jutsuun. Sen vuoksi annoin sen Pilafille. Kukaan ei ole täydellinen, kaava on vain väline, ei suora voima. Lyhyestä virsi kaunis: matematiikka on universaali asia, jota voidaan soveltaa melkein kaikkeen. Satuin vain soveltamaan sitä tietooni rakentamisesta ja aseista ja materiaaleista. Ei se helppoa ja nopeaa ollut, mutta olen parantunut näillä alueilla entisestäni, joten siitä tuli mahdollista”, Susan selitti ja kaikki meni Ahanalta melko yli, mutta hän vain päätti nyökkäillä ja olla hiljaa. GSG näkyi horisontissa heidän kävellessään sitä kohti. Susan ei halunnut vaivata Ahanaa selittämällä, että hän oli matemaattinen savantti. Hänet voitiin pudottaa muurahaiskasaan ja hän kykeni laskemaan kaikki muurahaiset vilkaisulla. Vahvuuksien kanssa tuli huomattavia heikkouksia, mutta Susanin oli onnistunut korjata ne lähes täydellisesti. Hän oli monen sellaisen savantin, jotka eivät kyenneet korjaamaan heikkouksiaan, unelma.
Shimo Kare
Hp: 45
Ch: 120
Nopeus: 7
Hebira
Hp: 50
Ch: 160
Nopeus: 9
Maname
Hp: 24
Ch: 40
Nopeus: 3
Kuva

Palaa sivulle “Pilafin aseet”